Predmet II. stupňa | Informačný list predmetu [stiahnúť]
Garant predmetu
- Ing. Zuzana Joniaková, PhD.
Vyučujúci
- Ing. Zuzana Joniaková, PhD.,
- Ing. Jana Blštáková, PhD.
Návrh na zaradenie predmetu do učebných plánov:
- 2. ročník, zimný semester, II. stupeň – inžinierske štúdium, študijný program Personálny manažment – povinný predmet
- 2. ročník, letný semester, II. stupeň – inžinierske štúdium, študijný program Všeobecný manažment, Manažment výroby a logistika, Podnikové financie – povinne voliteľný predmet
Rozsah výučby a spôsob ukončenia: 2/0, skúška
Počet kreditov: 6/3 (u povinne voliteľného predmetu)
Základný cieľ: Predmet poskytuje komplexný prehľad aktuálnych poznatkov z problematiky podnikovej kultúry. Vymedzuje obsah pojmu podniková kultúra, spôsoby, akými ju je možné poznávať a súčasne formovať a meniť. Predmetom záujmu je tiež vzťah podnikovej kultúry k ostatným riadiacim procesom v podniku ako i k podnikovej výkonnosti.
Sylabus
- Pojem kultúra ako východisko pre formovanie podnikovej kultúry. Vznik a vývoj podnikovej kultúry. Prvky, úrovne a obsah podnikovej kultúry. Rôzne teoretické prístupy v vymedzeniu podnikovej kultúry, jej zdroje a vnútorná štruktúra.
- Typológie podnikovej kultúry. Význam typológií, vybrané prístupy k typológii podnikovej kultúry, všeobecné a špecifické typológie. Typy podnikových kultúr vo vzťahu k organizačnej kultúre, prostrediu a správaniu sa podniku.
- Diagnostika podnikovej kultúry ako východisko pre jej formovanie. Kvantitatívne a kvalitatívne prístupy k poznávaniu podnikovej kultúry. Metódy diagnostiky, ich výhody a obmedzenia. Postup pri diagnostike podnikovej kultúry.
- Možnosti zmeny podnikovej kultúry. Typy zmien kultúry a ich realizácia. Reakcia zamestnancov na zmenu podnikovej kultúry a riziká tejto zmeny.
- Organizačné metafory. Vnímanie podnikovej kultúry prostredníctvom metafor, práca s nimi v procese zmeny kultúry. Podnik ako stroj, organizmus, mozog, politický systém a prúdenie.
- Podniková kultúra a riadenie ľudských zdrojov. Vzájomný vzťah podnikovej kultúry a jednotlivých funkcií riadenia ľudských zdrojov. Úloha personálnych manažérov pri formovaní a riadení podnikovej kultúry.
- Podniková kultúra a imidž podniku. Podniková identita, jej formovanie, prvky a význam pri riadení podniku. Podniková identita a spoločenská zodpovednosť podniku. Vzájomné vzťahy pojmov kultúra, identita a imidž podniku.
- Vplyv podnikovej kultúry na výkonnosť podniku. Charakteristiky podnikovej kultúry, determinujúce výkonnosť podniku. Sila a obsah podnikovej kultúry. Teoretické modely podnikovej kultúry vo vzťahu k výkonnosti podniku. Stret kultúr a jeho vplyv na výkonnosť podniku.
- Vzťah podnikovej a národnej kultúry. Dimenzie národnej kultúry. Vplyv národnej kultúry na riadenie podniku. Národná kultúra a podniková kultúra v medzinárodných podnikoch. Vznik interkultúrnych situácií a možnosti ich riešenia.
- Podnikové kultúry v európskom priestore. Teoretické vymedzenie pojmu kultúrne štandardy. Kultúrne štandardy jednotlivých európskych kultúr a ich historické a politické pozadie.
- Identifikácia a analýza podnikovej kultúry vybraného podniku. Prezentácia podnikovej kultúry konkrétneho podniku, realizovaná pozvaným personálnym manažérom danej spoločnosti.
- Prezentácia seminárnych prác spracovaných študentmi tímovým spôsobom na tému Analýza podnikovej kultúry zvoleného podniku.
Študijná literatúra
- Základná
- Kachaňáková, A.: Podniková kultúra. Bratislava : Ekonóm, 2008. ISBN 978-80-225-2424-7
- Doplnková
- Lukášová, R.: Organizační kultura a její změna. Praha : Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2951-0.